Luua MK digipöörde arengukava koostamine
I Alusdokumendid:
1) Luua MK arengukava
2) Eesti elukestva õppe
strateegia
4. Strateegiline eesmärk:
Digipööre elukestvas õppes
Eesmärk on
rakendada õppimisel ja õpetamisel kaasaegset digitehnoloogiat otstarbekamalt
ja tulemuslikumalt, parandada kogu elanikkonna digioskusi ning
tagada ligipääs uue põlvkonna digitaristule.
Uue põlvkonna
digitaristu (isiklikud
digiseadmed, kooli digitaristu, koosvõimelised infosüsteemid, veebiteenused,
pilvelahendused, avaandmed) ja selle kasutamise metoodikad loovad võimaluse uue
õpikäsituse kiireks juurutamiseks ning õppekvaliteedi tõusuks.
Digitaalse õppevara kasutamine õppetöös aitab õppimist köitvamaks muuta
ning avardab elukestva õppe võimalusi. Kogu elanikkonna parem
tehnoloogia kasutamise oskus ja innovaatilisus aitavad kaasa tootlikkuse
kasvule majanduses.
II Strateegilised meetmed
- 4.1. Digikultuuri
integreerimine õppeprotsessi kõigil haridustasemetel ja kõigis
õppekavades
- põhikooli, gümnaasiumi ja kutsehariduse õppekavades uuendatakse
informaatikaõpetust, et tagada koolilõpetajatele digioskuste baastase;
- kutsestandardites kehtestatakse erialaste IKT pädevuste standardid;
- kavandatakse ja toetatakse uuenduslikke projekte ja programme,
mis võimaldavad kaasaegsel viisil oskusi omandada ja arendada,
nende tulemustest lähtutakse õppekavaarenduses ja õppekavade
rakendamisel;
- ülikoolide juures olevad didaktikakeskused levitavad häid
praktikanäiteid, toetavad digiinnovatsiooni koolides ning õpetajate,
õppejõudude ja koolide innovatsioonivõrgustikke;
- õpetajate ja õppejõudude digipädevuste arendamiseks pakutakse
koolitusi ning töötatakse välja juhendmaterjale digitehnoloogia
integreerimiseks õppeprotsessi;
- õpetajatele ja
õppejõududele tagatakse haridustehnoloogiline tugi, et digiajastu
võimalusi õppetöös paremini ära kasutada.
- 4.2. Tagatakse
põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse õppekavas seatud eesmärkide
ning õpitulemuste saavutamist toetava digitaalse õppevara olemasolu,
mille hulka kuuluvad e-õpikud, etöövihikud, avatud õppematerjalid,
e-õpetajaraamatud ning veebipõhised hindamisvahendid.
- luuakse süsteem koosvõimelistest tarkvaralahendustest, mis toetavad
õppevara koostamist, hindamist, säilitamist, levitamist ja õppetöös
kasutamist. Selle süsteemi kaudu muudetakse digitaalne õppevara
õppijatele ja õpetajatele süsteemselt ning kasutajasõbralikult
kättesaadavaks. Tagatakse süsteemi administreerimine ja kasutajatugi;
- Haridus- ja Teadusministeerium kehtestab e-õppevara
kvaliteedinõuded (arvestades sh puuetega inimeste vajadusi), loob
tingimused koolituste korraldamiseks ning juhendmaterjalide koostamiseks
e-õppevara autoritele;
- toetatakse e-õppevarale ülemineku pilootprojekte õppeasutustes ning levitatakse parimaid
praktikaid.
- 4.3. Igale üldharidus-,
kutse- ja kõrgkoolis õppijale tagatakse juurdepääs õppimist toetavale
kaasaegsele digitaristule.
- kooli digitaristule kehtestatakse standardid ja miinimumnõuded, tagatakse koolide
digitaristu järjepidev seire;
- kaasajastatakse kõigi koolide interneti sisevõrgud ja luuakse võimalused
kaasaegse esitlustehnika kasutuselevõtuks klassiruumis;
- koolipidaja tagab igale õpetajale isikliku digiseadme kasutamise
võimaluse;
- luuakse ja rakendatakse hariduse infosüsteemide koosvõime raamistik,
sellest lähtuvalt kohandatakse ja integreeritakse olemasolevad
süsteemid (nt EHIS, e-päevik, e- õppekeskkonnad, digiõppevara
varamud, eksamite infosüsteem, digitaalarhiivid);
- arendatakse õppija personaalse digiõpikeskkonna lahendused
erinevat liiki digiseadmetele (nutitelefonid, süle- ja tahvelarvutid);
- luuakse vajaduspõhine toetussüsteem neile õppijaile, kel
isikliku digiseadme soetamine käib üle jõu või on puudest tulenev
erivajadus erinõuetele vastava digiseadme järele
- 4.4. Digipädevuste
hindamismudelite loomine ja rakendamine (õpetajatele, õpilastele,
koolijuhtidele, täiskasvanud õppijatele) ning nende tunnustamise süsteemi
juurutamine.
- õpilaste digipädevuste taset hinnatakse 3. ja 4. kooliastme lõpul;
- kehtestatakse digipädevuste mudelid, õpetajate taseme- ja täiendusõppe õppekavad
viiakse vastavusse nende pädevusmudelitega;
- luuakse ja rakendatakse iseõppimise või praktilise kogemuse teel
kujundatud digipädevuste hindamise keskkond ja tunnustamise
süsteem.
- 4.5. Õpivõimaluste loomine
täiskasvanutele digipädevuste omandamiseks ja arendamiseks,
- et inimesed oskaksid kasutada digivahendeid oma elukvaliteedi
parandamiseks ning töö tootlikumaks muutmiseks; selleks teevad
koolitusasutused koostööd erinevate partneritega „Infoühiskonna
arengukava 2020“ eesmärkide täitmisel.
2) Arengukava võimalik struktuur
1. SWOT
2. Kaardistus ja analüüs (õppekavad, e-keskkonnad,
taristu) https://docs.google.com/document/d/1OUCPYT0Ez8BJoz0OLRAqWFBC1sMuie7Lh0NUl2ZnC-E/edit
3. Vajadused/prioriteedid
4. Tegevuskava/rahastus
3)Töögrupi koosseis – Riina Tralla, Erko Jäär, Tenek Mäekivi, Marko Loogus, Lauri Toim, Raili
Laas, Elle Belials, Haana Zuba-Reinsalu
4) Ajakava
veebruar- märts koolitused, andmete kogumine ja
kaardistamine
aprill arutelud, tulemuste
analüüs, arengukava tööversioon
mai 13.mai esialgse
tööversiooni esitlemine HITSA koolitusel
juuni avalik arutelu ja
kinnitamine